بسم الله الرحمن الرحیم

خیلی از افراد مختلف، تمایل دارند سخنرانی کنند یا علاقه بسیار زیادی به تدریس دارند اما درونگرایی­شان را مانع بزرگی برای رسیدن به این هدف می­دانند. همچنین بسیاری از افرادی که در دوره های فن بیان شرکت می­کنند، هدف­شان سخنرانی نیست بلکه برای ارتقاء شغلی­شان در این دوره شرکت می­کنند، مانند: کارمندان و فروشندگانی که برای تعامل بهتر با مشتریان، در دوره فن بیان شرکت می­کنند. اما درونگرایی آنها باعث شده که نتوانند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند و آرام آرام منزوی شده اند. در این مقاله قصد دارم 4 نکته بسیار مهم را با هنرجویان درونگرا در میان بگذارم تا با توجه به این نکات، بتوانند سخنرانی مؤثری ارائه دهند.

 

 

1. خودتان را دست کم نگیرید

در ابتدا می خواهم جمله ای از امیرالمومنین(علیه السلام) را مطرح کنم که ایشان فرمودند:« آیا تو گمان می­کنی که موجودی کوچک هستی؟ در حالی که در وجود تو، عالَم بزرگی قرار دارد!»

ما نباید هیچگاه خودمان را دست کم بگیریم یا بهانه تراشی کنیم، مطمئن باشید که از بهانه تراشی چیزی عاید ما نخواهد شد.

شاید شما اینطور فکر می­کنید که باید نظر مثبت همه را جلب کنید تا یک شخصیت موفق باشید. اما حقیقت این است که دیگر زمان توده­ها به پایان رسیده و الآن زمان ظهور قبال است. مردم دیگر تمایل چندانی ندارند که پیرو جمع باشند، بلکه می­خواهند جامعه خودشان را تشکیل دهند. جامعه پزشکان، جامعه مدرسان، جامعه ورزشکاران، جامعه مذهبی­ها و امثال آن، هر کس تمایل دارد خاص باشد و در گروه خاصی باشد. این از یک سو!

از سوی دیگر، مردم نیازمند رهبر هستند، کسی را می­خواهند که به آن تکیه کنند. کسی را می­خواهند که از شک و تردید آنها را نجات دهد، کسی که بتواند راه را به آنها نشان دهد.

حالا شما یک ویژگی خاص دارید که بسیار عالی­ست! اما فکر می­کنید که تنها هستید اما اینطور نیست، امروزه به لطف اینترنت ما می­توانیم به راحتی افرادی را پیدا کنیم که سلیقه­ و تفکرات شبیه به ما دارند.

پس اگر در نگاه اول ما نمی­توانیم برای عموم مردم یا حتی مردم اطراف خودمان سخنرانی کنیم، جای نگرانی نیست، افراد دیگر هستند که تفکر ما را می­طلبند و منتظر نشسته اند تا ما از راه برسیم. آنها را خیلی منتظر نگه­ ندارید!

2. مطمئن صحبت کنید

حالا که ­می­خواهیم قبیله خودمان را پیدا کنیم و برایش سخنرانی کنیم، باید مطمئن سخن بگوییم. مردم حرف کسی که با تردید سخنرانی می­کند را باور نمی­کنند. اما چطور مطمئن صحبت کنیم؟

3. تظاهر کنید

مردم متوجه نمی­شوند که در دل شما چه می­گذرد، آنها متوجه تپش قلب شما نمی­شوند، آنها سرد شدن دست شما را حس نمی­کنند، پس نگران این موارد نباشید، مانند یک بازیگر باشید و تلاش کنید به خوبی نمایش را اجرا کنید. با همین تکنیک بسیار ساده و پیش­پا افتاده، می­توانید به راحتی حالت اطمینان را در خودتان پیاده کنید. اما نکته­ای که باید به آن توجه کنید این است که باید تمرین کنید، توقع نداشته باشید با یکبار ظاهرسازی، همه چیز درست می­شود.

4. قبل از سخنرانی ورزش کنید

این هم از آن دسته تمرین­هایی­ست که به عده زیادی گفته­ام تا انجام دهند و خداروشکر نتایج خوبی به دست آوردند. از شما هم ­می­خواهم قبل از سخنرانی­تان حداقل 5 دقیقه در خانه یا محل سخنرانی ورزش کنید. قرار نیست ورزش سنگین انجام دهید، چند مرتبه دراز-نشست یا درجا زدن و انجام حرکات کششی می­تواند گردش خون­تان را بالا ببرد و در شما هیجان ایجاد کنید. با همین هیجان و انرژی که از ورزش کردن کسب کردید، می­توانید سخنرانی پرانرژی ارائه دهید.

 

علیرضا قهرمان نیا

آکادمی رویش نو

 

 

دریافت این مقاله
حجم: 192 کیلوبایت