به نام خدا

راه اندازی یک کانال یا یک سایت، برای شروع کسب و کار آموزشی بسیار ساده است، اما آنچه که از آن مهم تر است، خوراک رساندن به سایت است. یعنی بتوانیم تولید محتوا کنیم و برای سایت یا کانال­مان، مقاله بنویسیم تا سایت­مان را فعال نشان دهیم.

من در دوره مربیگری، به سایت و کانال، "مدرسه جیبی" می­گویم. پس هر جا گفتم مدرسه جیبی، منظورم همان سایت و کانال است!

یکی از مشکلات داشتن مدرسه جیبی، این است که ما مدام به مقالات و مطالب جدید نیاز داریم، و خیلی سخت است که مرتب ایده پیدا کنیم. در این مقاله، من 7 ایده تهیه مقاله و پست را مطرح می­کنم که می­توانید از آنها استفاده کنید.

  1. فهرست ها

یکی از جذاب ترین مقالات، "فهرست ها" هستند. این مقالات معمولاً کوتاه هستند و برای عنوان آن، از اعداد نیز استفاده می­شود، هر کدام از موارد این فهرست ها، توضیحات طولانی ندارند و خیلی مختصر نوشته می­شوند. حتی افراد کم حوصله هم این مقالات را می­خوانند؛ زیرا با یک نگاه با موارد مهم و کلیدی آشنا می­شوند و اگر یکی از آن موارد، برایشان جذاب باشد، می­توانند به طور جداگانه، درباره آن مورد تحقیق کنند.

چند ایده برای نوشتن مقالات فهرستی:

  • بهترین کتاب ها در زمینه موفقیت
  • ابزارهای مورد نیاز برای طراحی سیاه قلم
  • انجام دادن پروژه در 5 مرحله ساده
  • 10 سایت برتر در زمینه سواد رسانه­ای

 

  1. بررسی موردی

وقتی که یک مقاله فهرستی نوشتیم، می­توانیم، به طور مفصل، یکی از موارد آن را، به عنوان موضوع مقاله قرار دهیم، و مفصل درباره آن صحبت کنیم.

  1. چگونه ها

به این سوال جواب دهیم، که مخاطبان ما، علاقه دارند انجام دادن چه کارهایی را یاد بگیرند؟ یا انجام دادن چه کاری برای آنها جالب است؟ سپس چگونگی انجام دادن آن کار را در یک مقاله آموزش می­دهیم. همچنین می­توانیم عکس این سوالات را بپرسیم، مثلاً: آنها از چه چیزی می­رنجند؟ آنها دوست دارند کدام مشکلشان را برطرف کنند؟

ایده هایی برای نوشتن مقالات چگونگی:

  • چگونه یک سخنرانی سریالی طراحی کنیم؟
  • چگونه در زمستان شیک پوش باشیم؟
  • چگونه اعتماد به نفس خود را حفظ کنیم؟
  • چگونه از طلاق پیشگیری کنیم؟
  • چگونه دچار اضافه وزن نشویم؟

 

  1. سوالات متداول

اگر شما فعالیت آموزشی خودتان را شروع کرده باشید، مخاطبانتان از شما سوالاتی می­پرسند که برخی از این سوالات، پر تکرار هستند. شما می­توانید هر کدام از این سوالات متداول را به عنوان موضوع مقاله خودتان در نظر بگیرید.

علاوه بر اینکه شما می­توانید با این کار یک مقاله بنویسید، می­توانید در وقت خودتان نیز صرفه جویی کنید. می­دانیم که پاسخ دادن به سوالات، بیشترین زمان را از شما می­گیرد، اگر بتوانید سوالات متداول را شناسایی کنید و در یک مقاله به آن جواب دهید، میزان سوالاتی که از شما پرسیده می­شود، کاهش پیدا می­کند.

  1. اشتباهات و باورهای غلط رایج

همچنین می­توانید از اشتباهاتی که اکثر مخاطبانتان دچار آن می­شوند استفاده کنید. مثلاً من یک مقاله نوشتم با عنوان " 11 اشتباه رایج در سخنرانی" در این مقاله 11 اشتباهی که اکثر هنرجویانم دارند را نوشته­ام.

شما هم باید ببینید مخاطبان شما چه اشتباهات رفتاری یا باورهای غلطی دارند، سپس آنها را می­توانید به صورت یک لیست تهیه کنید و یا به صورت موردی، آنها را بررسی کنید و راهکار ارائه دهید.

  1. تعاریف و اصطلاحات

تعاریف و اصطلاحاتِ مهمِ حرفه­تان را به مقاله تبدیل کنید. فرض کنیم شما روانشناس هستید، هر کدام از اصطلاحات حوزه کاری خودتان را می­توانید به صورت یک نوشتار تهیه کنید و در مدرسه جیبی­تان منتشر کنید. مثلاً کودک درون، اختلال دوقطبی، غار تنهایی و امثال آن. عمدتاً این نوع مقالات، با عبارت «چیست؟» تمام می­شوند. مثلاً:« اختلال دوقطبی چیست؟»

شاید این تعاریف و اصطلاحات برای شما ساده باشد، اما بسیاری از افراد با آنها آشنا نیستند و تمایل دارند اصطلاحات حوزه کاری شما را بدانند.

  1. چک لیست ها

چک لیست، مقاله ایست که در آن مراحل انجام یک کار نوشته شده و مخاطب با پاسخ دادن به سوالات چک لیست، می­تواند پروژه اش را بهتر انجام دهد. به طور مثال، من یک چک لیست برای سخنرانی آماده کردم و در آن سوالاتی برای مخاطب نوشته­ام که باعث می­شود مخاطب نکات ریز انجام سخنرانی را فراموش نکند. در حقیقت چک لیست­ها، نکات مهم را به ما یادآوری می­کنند.

ایده هایی برای مقالات چک لیستی:

  • چک لیست تهیه غذا
  • چک لیست طراحی کمپین تبلیغاتی
  • چک لیست نویسندگی کتاب

 

در این مقاله 7 ایده برای نوشتن مقاله و پست، مطرح شد.

راستی، خودِ این مقاله، جزو کدام دسته بود؟!

فهرست ها

چک لیست ها

چگونه ها

سوالات متداول

اشتباهات رایج

تعاریف و اصطلاحات

بررسی موردی

 

دانلود pdf مقاله