به نام خدا

تصور کنید 5 دقیقه­ای می­شود که سخنرانی تان را شروع کرده اید و ناگهان متوجه می­شوید که نمی­دانید چطور از یک مطلب به مطلب بعدی بروید یا یک اسلاید بالا می­آید و شما نمی­دانید توضیحات آن اسلاید چیست. مغزتان قفل می­کند و کم کم به این فکر می­کنید که ای­کاش بیشتر تمرین کرده بودم. ولی قرار نیست شرایط همیشه اینگونه باشد.

شما می­توانید با انجام دادن تمرین هایی پیش از سخنرانی، مطمئن شوید که به طور کامل به مطالب مسلط هستید.

بله من می­دانم که سرتان شلوغ است و فرصت تمرین کردن را ندارید، اما فراموش نکنیم که هدف ما از سخنرانی یا تدریس، کمک به مخاطبانمان است تا با حرف هایمان بتوانیم مشکلات آنها را برطرف کنیم.

پس باید زمانی را اختصاص دهیم تا بتوانیم موثر سخنرانی کنیم و مخاطبان رضایت کامل را داشته باشند از اینکه پای صحبت های ما نشسته اند. و اگر دوباره قرار شد ما سخنرانی کنیم، آنها با اشتیاق به مراسم سخنرانی بیایند.

من در دوره های فن بیان تمرین هایی را گلچین کرده ام که تنها 20 دقیقه در روز زمان نیاز دارد. در حقیقت من از بین تمرین های بسیار زیادی که اساتید مختلف برای بهبود بیان، مطرح می­کنند را بررسی کرده ام و با تجربه­ای که در تدریس فن بیان و نیز سخنرانی های خودم به دست آورده ام، مقدار زیادی از تمرین ها را حذف کرده ام و توانسته ام تمرینی هایی را طراحی کنم که بیشترین میزان بازدهی و اثرگذاری را داشته باشد.

برای اینکه متوجه شویم آیا برای سخنرانی آماده هستیم یا نه، من یک چک لیست تهیه کرده ام که می­توانید آنرا پرینت بگیرید و همواره به آن نگاه کنید تا مبادا موردی از قلم نیوفتد.

2 مدل تمرین سخنرانی و تدریس

 

  1. تمرین ذهنی
  2. تمرین واقعی

 

من 2 مدل کلی برای تمرین کردن برای شما بیان می­کنم:

 

 

 

 

خیلی از افراد به صورت ذهنی تمرین می­کنند، یعنی متن سخنرانی را فقط در ذهنشان مرور می­کنند. خوبی این تمرین این است که شما روند سخنرانی را در ذهن تان مرور می­کند و متوجه می­شوید که چینش مطالب به چه صورت است.

یکی دیگر از مزیت­های این تمرین این است که در هر زمان و مکانی می­توانید این تمرین را انجام دهید.

اما معایبی نیز دارد، مثلا: نمی­توانید زمان بندی را بسنجید و متوجه شوید بیان مطالبتان تقریباً چقدر زمان­ نیاز دارد. همچنین بر روی ایما و اشاره و زبان بدنتان نیز نمی­توانید کار کنید. و از همه مهم تر اینکه ریتم و لحن مناسب را نیز نمی­توانید تمرین کنید.

به همین دلیل شما باید تمرین واقعی نیز داشته باشید، یعنی یک بار سخنرانی را به صورت واقی تمرین کنید. طبق همان چک لیستی که به شما داده ام، میتوانید مرور کنید که آیا برای بیان هر مطلب، ریتم و لحن مناسب را می­توانید اجرا کنید یا نه؟ آیا فراز و فرود صدایتان را میتوانید متناسب با مطلبی که بیان می­کنید، کنترل کنید؟ تنها عیبی که این تمرین دارد این است که باید زمان و مکانی را به این کار اختصاص دهید که تمرکز کافی را داشته باشید.

برخی از هنرجویانی که داشته ام تمرینات دوره فن بیان را انجام نمی­دادند؛ صرفاً به این دلیل که تمرین های فن بیان برایشان دلسرد کننده بود و یا فکر می­کردند این تمرینات کلیشه­ای هستند و آنچنان تأثیری نخواهند داشت، اما زمانی که تمرین ها را انجام دادند، نظرشان کاملاً برگشت و از تاثیر تمرینات شگفت­زده شده بودند.

بنابراین از شما می­خواهم به هیچ وجه تمرین ها را ساده و یا خسته کننده نپندارید. اگر به شما گفته می­شود که در مقابل  اعضاء خانواده سخنرانی کنید، حتماً این کار را انجام دهید، یا حداقل روبروی آینه این تمرین را انجام دهید. شاید فکر کنید تمرین در مقابل آینه خیلی خنده­دار باشد یا فکر کنید سن و سالی از شما گذشته و بگویید :« این تمرینا دیگه چیه!؟» اما افراد بسیار زیادی این تمرین را انجام می­دهند و نتیجه بسیار خوبی از آن گرفته اند. یکی از مهم ترین نتایج این تمرین این است که متوجه نقاط ضعف خودتان می­شوید و به طور دقیق می­دانید که باید چه چیزی را در سخنرانی­تان بهبود دهید.

البته شما­ می­توانید در برابر دوربین هم تمرین ها رو انجام دهید، مزیتی که این تمرین دارد این است که علاوه بر این که در مقابل یک شخص صحبت می­کنید و ترس از سخنرانی در شما از بین می­رود، همچنین ترس از صحبت کردن در مقابل دوربین نیز در شما کاهش پیدا می­کند.

پس سعی کنید تمرین ها را انجا دهید و از آن لذت ببرید.

 

دانلود pdf مقاله