به نام خدا

هدف از سخنرانی چیست؟

معمولاً افراد با اهداف زیر، وارد دوره­های فن بیان می­شوند و می­خواهند بهتر صحبت کنند:

  1. انجام سخنرانی های مذهبی
  2. مشاوره
  3. تدریس و سخنرانی های آموزشی
  4. بازاریابی چهره به چهره یا تلفنی
  5. ارائه کنفرانس درسی یا دفاع از پایان نامه
  6. مصاحبه شغلی
  7. ارائه گزارش عملکرد سازمان و جلب نظر مدیران ارشد

در تمامی این انگیزه ها، یک چیز مشترک است و آن " تاثیر گذاری بر مخاطب" است. اگر ما نتوانیم بر مخاطب تاثیر مثبت بگذاریم، او دیگر به ما توجهی نخواهد کرد، دیگر از ما برای سخنرانی دعوت نمی­کنند، دیگر آموزش های ما را تهیه نمی­کنند و حتی ممکن است به مدرک تحصیلی، یا شغل مورد نظرمان نرسیم.

پس برای اینکه بتوانیم به اهداف خود برسیم، باید به مقدار زیادی در نحوه تأثیرگذاری­مان بر روی دیگران کار کنیم و مهارت خود را در برقراری ارتباط با دیگران تقویت کنیم.

برای آنکه بتوانیم با افراد مختلف، در هر سطحی که هستند، به خوبی ارتباط برقرار کنیم، باید به خوبی آنها را بشناسیم و تا جایی که می­توانیم، درباره آنها اطلاعات کسب کنیم.

ما می­خواهیم آنها را مبهوت سخنان مان کنیم و با هر جمله­ای که بیان می­کنیم، آنها را به خود جذب کنیم، بنابراین باید  بفهمیم که چه چیزی برای آنها مهم است.

مضمون یک داستان از کتاب " فروشنده یک دقیقه" اثر اسپنسر جانسون، را برایتان نقل می­کنم:

یک بازاریاب لاستیک های کامیون، برای جلسه معرفی محصولات شرکتش، به یکی از شرکت های حمل و نقل می­رود، اما پیش از شروع صحبت و معرفی محصولات، کمی با رئیس شرکت، گرم صحبت می­شود تا او را به خوبی بشناسد، بازاریاب وقتی می­بیند روی میز رئیس شرکت، تعداد زیادی عکس خانوادگی وجود دارد، متوجه می­شود که او به خانواده خیلی اهمیت می­دهد، به همین دلیل تمام مزایا و ویژگی هایی که لاستیک های شرکت شان داشت را کنار گذاشت و فقط روی جنبه ایمنی لاستیک ها و اینکه با استفاده از این لاستیک ها، راننده ها با خطر کمتری روبرو خواهند شد تکیه کرد. با این مدل صحبت کردن، رئیس شرکت حمل و نقل دریافت که استفاده از این لاستیک ها با عث حفظ جان راننده هایش می­شود و آنها به سلامت به خانه هایشان برمی­گردند.

به همین راحتی، شناخت مخاطب باعث شد او  یک قرارداد فروش را امضاء کند؛ با کمترین میزان صحبت کردن و مجاب کردن مشتری.

اگر ما بتوانیم آنچه که برای مخاطبانمان مهم است را به خوبی شناسایی کنیم، می­توانیم میزان اثرگذاری سخنرانی هایمان را بالا ببریم.

به همین دلیل باید به موارد زیر توجه کنیم تا بتوانیم شناخت بهتری نسبت به مخاطبانمان داشته باشیم:

  1. محدوده سنی
  2. جنسیت آنها
  3. تحصیلات
  4. شغل
  5. زمینه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی
  6. آیا آنها با میل و رغبت به سخنرانی شما گوش می­دهند یا بالاجبار آنجا هستند؟ اگر مجبور هستند که در محل سخنرانی باشند، باید از طرح های انگیزشی در سخنرانی تان استفاده کنید.
  7. چه حال و هوایی دارند؟ تصور کنید برای جمعی می­خواهید سخنرانی کنید، که به تازگی حقوق و پاداش هایشان را گرفته اند و کاملاً مسرور هستند، آیا آنها شما را خوب تحویل می­گیرند؟ قطعاً بله! اما تصور کنید به آنها گفته شده که از هفته بعد اخراج می­شوند، حالا چطور؟

یا تصور کنید یک سخنرانی را در ابتدای روز انجام می­دهید، که افراد سرحال و پرانرژی هستند، در این صورت، به راحتی پای صحبت شما می­نشینند، اما همین افراد، اگر قرار باشد در انتهای روز به صحبت های شما گوش دهند، می­بینید که مدام به ساعتشان نگاه می­کنند و منتظرند که صحبت های شما تمام شود و به خانه برگردند.

  1. رویای آنها چیست؟
  2. آنها چه موانعی را بر سر راهشان می­بینند؟

اگر بتوانید رویای مخاطبان را شناسایی کنید و راهکاری ارائه دهید که موانع برطرف شوند و آنها به هدف و رویایشان برسند، قطعاً آنها را جذب خود کرده اید. همواره به این فکر کنید که « چگونه می­توانم به دیگران کمک کنم؟» زمانی که به دیگران کمک کنید به خواسته­شان برسند، شما نیز به خواسته­تان خواهید رسید. اگر در قبال کمکی که انجام می­دهید، تقاضای پول کنید، آنها به شما پول می­دهند، اگر در قبال کاری که انجام می­دهید، توقع دارید برایتان کاری کنند، قطعاً آن کار را انجام می­دهند، فقط کافیست به آنها کمک کنید تا مشکلات و موانع­شان را برطرف کنند.

قرار نیست کار سختی انجام دهید، فقط کافیست مطالعه زیاد داشته باشید. هم مخاطب را بشناسید، هم مشکل را بشناسید و هم راهکار را. در این هنگام می­توانید راهکارهایتان را در اختیار مخاطبان قرار دهید. گاهی مشکل مخاطب، با صحبت های شما برطرف می­شود، مثلاً با آموزش­ها و مشاوره­های شما. و گاهی با محصولات شما این مشکل برطرف می­شود، که در این صورت از مطالب این نوشتار، برای بازاریابی می­توانید استفاده کنید.

موفق و پیروز باشید.

علیرضا قهرمان نیا | رویش نو [ موفقیت در سخنرانی و تدریس]

 

 

دانلود pdf مقاله