یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کنیم، بحث تغذیه است. قطعاً برای شما پیش آمده که غذا یا نوشیندنی را میل کرده¬اید و بعد از آن احساس گرفتگی در صدایشان داشته¬اید یا برعکس، ممکن است غذایی خورده باشید و بعد از آن احساس کرده باشید که صدایتان باز شده و بهتر می¬توانید صحبت کنید. این موارد واقعی هستند و خوراکی¬ها می¬توانند روی گرفتگی صدا یا باز شدن صدا تأثیر بگذارند.
باید برای خودتان یک رژیم غذایی داشته باشید و هر غذا و نوشیدنی میل نکنید.
برنامه غذایی که باید برای خودتان داشته باشید با توجه موارد زیر، متفاوت است:

حرارت و دمای خوراکی:
 سعی کنید غذاهایی که می¬خورید، خیلی سرد و خیلی داغ نباشد، بهتر است غذاهای ولرم میل کنید تا آسیبی به تارهای صوتی شما وارد نشود. از خوردن بستنی یا چای داغ جداً پرهیز کنید. اگر میوه یا خوراکی از یخچال برمی¬دارید، پیشنهاد می¬کنم آن غذا را حدود 15 دقیقه در دمای محیط قرار دهید و بعد آن را مصرف کنید.

طعم خوراکی:
شاید شنیده باشید که غذاهای تند باعث می¬شود صدای بهتری داشته باشیم. این مطلب درست است اما نه برای غذاهای خیلی تند، بلکه اگر مقدار کمی غذا را تند کنیم باعث می¬شود که صدای بهتری داشته باشیم، اما دقت کنید که مصرف زیاد غذاهای تند باعث آسیب رساندن به معده می¬شود. پس بهتر است از غذاهای تند، خیلی استفاده نکنیم و برای بهتر شدن صدا، از ترفند های دیگر استفاده کنیم.
همچنین از مصرف غذاهای خیلی چرب هم باید پرهیز کنیم، زیرا وجود چربی اضافی در بدن، در تنفس ما مشکل ایجاد خواهد کرد. به طور کلی نباید حد اعتدال را کنار گذاشت، از هر غذا به اندازه مصرف کنید تا هم بدن سالم داشته باشید و هم صدای سالم.

برای گرفتگی صدا:
اگر غذاهای سرد را کنار بگذارید، کمتر پیش خواهد آمد که صدای شما بگیرد اما به هرحال برای درمان گرفتگی صدا و یا خش¬دار بودن صدا، پیشنهاد می¬کنم از دمنوش چهارتخم استفاده کنید. به این صورت که در یک لیوان آب جوش، یک قاشق چای خوری، چهارتخم می¬ریزیم، سپس یک نعلبکی روی آن قرار می-دهیم تا به مدت 10 دقیقه دم بکشد، بعد از 10 دقیقه می¬توانیم چهارتخم را به همان صورت بنوشیم، اما اگر این دمنوش با ذائقه شما سازگار نیست، می¬توانید چند قطره آبلیمو و گلاب به علاوه مقداری شکر، به آن اضافه کنید.

برای گرفتگی بینی:
ممکن است در زمستان این مشکل را تجربه کنید که به علت آبریزش بینی، نتوانید خوب تنفس کنید و بدتر از آن مجبور باشید موقع صحبت کردن، مدام بینی خود را بالا بکشید. طبق تجربه ای که دارم به شما پیشنهاد می¬کنم از قرص " اکالیپتوس" یا همان قرص سرماخوردگی استفاده کنید. این قرص را از داروخانه ها می¬توانید تهیه کنید. با استفاده از این قرص، به مدت دو ساعت، می¬توانید به راحتی تنفس کنید و راه نفس کشیدن شما باز می¬شود.

 

دانلود pdf مقاله