دلیلی برای مشکل تصمیم گیری ما مدام در حال تصمیم گیری هستیم و با هر تصمیم یک قدم به خستگی تصمیم نزدیک می‌شویم. هر چند همه تصمیم‌ها بزرگ و حیاتی نیستند اما هر کدامشان به سهم خود بخشی از انرژی مغزمان را می‌گیرند. از انتخاب مدل لباسی که صبح می‌پوشیم یا درجه کولر یا بخاری و انتخاب موسیقی یا کتاب گرفته تا انتخاب همسر یا پیدا کردن خانه ای برای خرید یا تصمیم گرفتن درباره نحوه برخورد با خطای فرزند. همه و همه تصمیم گیری هستند و از ما انرژی کم می‌کنند. افرادی که کار و زندگی شان به گونه ای است که باید مدام تصمیم بگیرند بیشتر از بقیه افراد در معرض خستگی تصمیم قرار دارند. وقتی مغز به خاطر تصمیم گیری‌های متعدد خسته می‌شود معمولاً سر راست ترین تصمیمات را می‌گیرد که عمدتاً هم بدترین تصمیم است. بله بدترین تصمیمات را زمانی می‌گیریم که دچار خستگی تصمیم شده ایم. معمولاً افراد زمانی که تمام کارهای روزانه شان را انجام داده اند و در ساعات شب کمی فراغت پیدا می‌کنند می‌خواهند برای خودشان تصمیم بگیرند اما می‌دانیم که ما در طول روز تصمیم‌های فراوانی را می‌گیریم و تا هنگام شب صد در صد به خستگی تصمیم رسیده ایم به همین دلیل تصمیم‌های خوبی را برای خودمان نمی‌توانیم بگیریم. برای این که از خستگی تصمیم در امان باشیم راهکارهایی را با هم مرورمی‌کنیم.

1. برای برخی امور تصمیمات ثابت بگیرید، مثلاً؛ برای این که امروز غذا چه چیزی درست کنید یک برنامه هفتگی تهیه کنید.

2. وقتی دچار خستگی تصمیم هستید تصمیم گیری نکنید. فرصتی به مغز بدهید تا کمی استراحت کند.

3. کمی استراحت و خوردن مقداری مواد انرژی زا برای مغز می‌تواند راهکار خوبی باشد مثل خوردن جوانه گندم یا انواع مغزها.

4. یک ربع خواب میان روز می‌تواند در جلوگیری از خستگی تصمیم موثر باشد.

5. تصمیمات مهم را در ابتدای روز بگیریم. یادمان باشد هر چه روز به شب نزدیک­تر می‌شود ما هم به خستگی تصمیم نزدیک­تر می‌شویم.

6. از گروه متفکرمان کمک بخواهیم تا از اتخاذ تصمیمات اشتباه ما را برحذر بدارد. در رابطه با گروه متفکر در قسمت­های بعدی صحبت خواهیم کرد.